Linkbuilding is één van de belangrijkste SEO inspanningen die je zal moeten verrichten om je website hoog te kunnen laten scoren in de zoekresultaten. Door je websitebezoekers kwalitatieve content aan te bieden, vergroot je de kans dat anderen je naar je site kunnen verwijzen. Alleen al door kwaliteit artikelen te schrijven, is de kans groter om op een natuurlijke wijze kwaliteit links te ontvangen van andere websites. Content is King.

In plaats van passief te wachten totdat er links worden verwezen naar je website, kan je ook zelf actief bezighouden met kwalitatieve linkbuilding.

Wat is kwalitatieve linkbuilding?

Linkruil is GEEN Linkbuilding. Tuurlijk bouw je een link op, maar omdat je site tevens terugverwijst met een link naar de linkruiler, wordt de waarde van deze link door zoekmachines zoals Google niet hoog gewaardeerd. Beter is het om een link te hebben die naar jouw website verwijst, zonder dat jouw website een terugverwijzing heeft.

Links die afkomstig zijn van onbelangrijke sites. Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jou linkt, hoe hoger de linkwaarde. Let wel, de pagina waar de link vandaan komt, zal ook een bepaalde autoriteit moeten hebben, om de waarde van je link te verhogen.

Links die afkomstig zijn van websites die inhoudelijk niet afgestemd zijn op de inhoud van je eigen site. Zorg er daarom voor dat je links ontvangt van vergelijkbare sites zoals die van jezelf (zonder terugverwijzende link van jouw kant)

Nu het duidelijk is wat wij wel en niet verstaan onder kwaliteit linkbuilding, is het tijd om je link campagnes op te zetten, maar hoe doe je dit op een overzichtelijke manier?

Een handige tool voor het opzetten van een Linkbuikding Campagne

Wanneer je eenmaal een linkbuilding strategie hebt bedacht om meer links te vergaren naar je website, is het van belang dat je ook inzicht hebt, welke campagnes en inspanningen je daadwerkelijk resultaat hebben opgeleverd. Wanneer er verschillende link campagnes naast mekaar bestaan, is het soms moeilijk om te achterhalen welke campagne nu de meeste links hebben opgeleverd.

Wij verwijzen je daarom naar een excelbestand van MOZ, waarmee je kunt bijhouden, met wie je contact hebt opgenomen, welke acties je hebt ondernomen, wat je nog moet doen aan linkbuilding, etc.

Deze link kun je hier vinden : MOZ